• Geen evenementen

Voorlichting WAJONG

Op 1 januari 2015 werd de participatiewet van kracht. Deze wet kan grote gevolgen hebben voor de mensen die momenteel een Wajong-uitkering hebben of die in aanmerking willen komen voor zo’n uitkering. Tussen 1 juli 2015 en 1 januari 2018 worden namelijk alle 240.000 mensen met een Wajong-uitkering in Nederland herbeoordeeld. Tijdens deze individuele herbeoordeling wordt gekeken of hij/zij over arbeidsvermogen beschikt en op basis hiervan aan het arbeidsproces kan deelnemen.

Arbeidsvermogen
Omdat gebleken is dat veel mensen met een Wajong-uitkering met veel vragen zitten over de nieuwe participatiewet – en met name wat die voor hen persoonlijk betekent – is Stichting De Pijler dit najaar begonnen met een 3-jarig voorlichtingsproject richting deze zeer diverse doelgroep.

Mensen met een Wajong-uitkering hebben nooit eerder aan het reguliere arbeidsproces deelgenomen of ze hebben stage gelopen of zijn actief geweest in aangepaste werksituaties of omstandigheden. Wat het extra gecompliceerd maakt, is dat we binnen deze doelgroep te maken hebben met drie verschillende regelingen: mensen die al voor 2010 (Oude Wajong) een uitkering hadden, mensen die tussen 2010 en 2015 een Wajong-uitkering hadden (Nieuwe Wajong) en mensen die vanaf 2015 een Wajong-uitkering hebben of willen aanvragen.

Vanaf 1 juli 2015 is het UWV gestart met de mensen die onder de Oude en Nieuwe Wajong vallen te herbeoordelen c.q. te herindelen. Deze majeure operatie duurt tot en met het najaar van 2017. Vanaf 1 januari 2018 zijn de eventuele veranderingen van toepassing. De hamvraag bij de herbeoordeling van de mensen, die nu in de Wajong zitten, is: zijn er mogelijkheden om te werken? Dit noemt men het arbeidsvermogen. De uitkomst van deze herbeoordeling kan zijn dat de Wajonger geschikt wordt bevonden voor regulier of aangepast werk, afhankelijk van zijn individuele arbeidsvermogen. Maar uit de herbeoordeling kan ook naar voren komen dat een bepaalde Wajonger over geen enkel arbeidsvermogen beschikt en de uitkering gewoon gehandhaafd blijft. Uitgangspunt van de nieuwe participatiewet is wel dat ook mensen met een Wajong-uitkering de kans moet worden geboden – uiteraard binnen hun eigen mogelijkheden – aan het arbeidsproces deel te nemen en ook recht hebben op een eigen positie in de maatschappij. Met het daarbij behorende inkomen, dat uiteraard hoger zal moeten uitvallen dan de bestaande uitkering.

Het UWV gaat de mensen met een Wajong-uiterking via een schema op basis van leeftijd over deze ingrijpende verandering inlichten en eventueel herbeoordelen. Men begint met de categorie 18 t/m 25 jarigen. Elk volgend kwartaal komt er telkens een leeftijdsgroep bij. Het UWV eindigt in het tweede kwartaal van 2017 met de groepen 50-55 en 55-65 jarigen.

Ruim voor 1 januari 2018 weet dus iedereen met een Wajong-uitkering waar hij/zij aan toe is. Omdat er echter onder deze doelgroep nog veel onduidelijkheid bestaat over de gevolgen van de nieuwe participatiewet gaat Stichting de Pijler samen met het Arbeidsongeschikten Platform Limburg aan de slag met regionale voorlichtingsbijeenkomsten voor deze doelgroep, maar ook voor organisaties en professionals.

Een schematisch overzicht van de volgende termijn voorlichtingen volgt binnenkort.