• Geen evenementen

Missie & Visie

Missie

Stichting de Pijler zet zich, als collectieve belangenbehartiger, in om de belangen van mensen in armoede in de Provincie Limburg te behartigen.  Zij doet dit door armoede, sociale uitsluiting en alle daarmee gepaarde problemen op de lokale en provinciale agenda te (blijven) zetten, om in zoveel mogelijk gemeenten, op zoveel mogelijke manieren de samenwerking tussen overheid en burger te stimuleren om armoede en haar gevolgen (op preventieve wijze) adequaat het hoofd te bieden.

Alles wat je doet voor mij, zonder mij, doe je tegen mij
Gandhi

Met dit citaat luidt Stichting de Pijler haar visie in. Armoede(bestrijding) is een belangrijk maatschappelijk thema. Armoede zorgt voor een reeks van sociale uitsluitingen, die zich uitstrekt over meerdere levensgebieden van het individuele en collectieve bestaan. Armoede scheidt mensen van algemeen geaccepteerde leefpatronen binnen de samenleving. Deze scheiding vormt vaak een te diepe kloof voor mensen om op eigen kracht te overbruggen.

Stichting de Pijler zet zich in om de kloof tussen mensen in armoede en de rest van de samenleving te dichten. Allianties, samenwerkingsverbanden en vrijwilligers dragen bij aan het creëren van draagvlak. Door middel van draagvlak kan een brede maatschappelijke beweging ontstaan, die door uitwisseling van kennis en ervaring, effectief invloed uitoefent op het bestaande armoedebeleid. De oproep die wij doen aan de samenleving om armoede en sociale uitsluiting te herkennen en te bestrijden, richt zich op de individuele burger, georganiseerde groepen, het maatschappelijke middenveld en op beleid. De samenwerking met en bijdrage van mensen uit de doelgroep is daarbij fundamenteel en onontbeerlijk. Deze bijdrage geeft ons input die zaken bespreekbaar te maken die voor de doelgroep daadwerkelijk verschil uitmaakt. Wij willen dat de stem van de doelgroep die wij vertegenwoordigen meegenomen wordt in beleid, zodat er niet over, maar met mensen beleid wordt gemaakt.

Stichting de Pijler spoort individuen, groepen, organisaties en instellingen aan, om de kracht van ervaringskennis te ontdekken, te versterken en te ondersteunen in de strijd tegen armoede, om te voorkomen, dat er beslissingen voor mensen worden gemaakt, zonder hen erbij te betrekken. Stichting de Pijler werkt om deze reden al ruim 30 jaar samen met vrijwilligers, die zich dagelijks inzetten de samenleving leefbaar te maken voor iedereen.